پایاننامه جهت أخذ درجه کارشناسی
رشته مدیریت-دولتي
عنوان
بررسی تاثیر مدیریت زمان بر کارکنان سازمان تامين اجتماعي ایلام
تقدير و تشکر :
تمام مباهات من در طول تحصيل نه دست يافتن به درجه هاي از دانش بلکه فراسوي آن شاگردي نزد استادي بوده است که خود درياي از معرفت هستند و سهم من پرتوي از تشعشع معرفت ايشان بر انديشه بوده است، انسان بزرگواري که حق قدرداني را بر عهده ام دارند:
................................
با آرزوي سلامتي و سربلندي ايشان وخانواده شان
تقديم به :
يگانه مولود کعبه ، باب مدينه علم ، درياي حلم
مولاي متقيان حضرت علي (عليه السلام)
تقديم به :
مشعل داران فروزان علم و صنعت و معنويت ، آنهايي که چلچراغ هدايتشان شبستان دل غافلان را معطر و نور باران نمود و زيبا ترين نقوش کلک خداوند بر بام آفرينش و شگفت انگيز ترين رشحات قلم پروردگار بر لوح خلقت بودند و چگونه زيستن را از آنان آموختم و با مساعدت هاي بي دريغ خود مرا در آموختن به انحاء مختلف ياري نمودند و
تقديم به :
الگوي صداقت ، محبت و ايثار
پدر و مادر ارجمندم
فهرست مطالب
2-8- مديريت زمان و نقش آن در موفقيت کار25
2-9- اصول عمومي مديريت زمان.. 26
2-10- چگونه وقت خود را مي گذرانيد؟27
2-13- نکات سودمند براي بهبود کيفيت وقت... 30
2-13-1- از مزاحمت ها جلوگيري کنيد. 30
2-13-3- سرعت خود را تنظيم کنيد. 30
2-16-2- اهداف خود را اولويت بندي کنيد. 33
2-17-1- مزاحمت کمال گرايي.. 34
2-18- وقت گذاشتن براي همسر. 35
2-19- کار هاي مربوط به خانه. 35
2-20- وقت گذاشتن براي فرزندان.. 36
2-22- مديريت زمان و کسب و کار38
2-22-2- کار درست را در زمان درست انجام دهيد. 39
2-22-3- قبل از ترک دفتر فهرست کار هاي فردا را مرور کنيد. 39
2-22-4- ساعات اوج کاري خود را پيدا کنيد. 40
2-22-5- از جلسات حداکثر استفاده را ببريد. 40
2-22-6- به صورت مؤثر تفويض کنيد. 41
2-22-7- ميز خود را مرتب کنيد. 42
2-22-8- روش ها را مناسب خود تطبيق دهيد. 42
2-23- مديريت زمان در محیط کار42
2-24- چهارده روش برای مدیریت زمان.. 47
2-25-1-تحقیقات داخلی مدیریت زمان.. 50
3-3-2- انواع روش هاي نمونه گيري.. 60
3-4-روش جمع آوری اطلاعات... 61
3-5-روش جمع آوري اطلاعات اين تحقيق.. 62
3-6- روش آماري تجزيه وتحليل داده ها62
3-8- اعتباروروایی ابزار اندازه گیری.. 63
فصل چهارم تجزیه و تحلیل یافته های تحقیق
5-4- پیشنهاد به محققان آتی.. 79
در این تحقیق به بررسی تأثیر مدیریت زمانبر کارکنان سازمان تأمین اجتماعي ایلام پرداخته میشود. روش بکار رفته در این آزمون روش همبستگی و همخوانی میباشد جامعه آماری در این تحقیق كليه کارکنان سازمان تأمین اجتماعي میباشد. نمونه در این تحقیق 60 تا از کارکنان سازمان تأمین اجتماعي انتخاب شد. روشجمعآوریاطلاعاتاينتحقيقروشکتابخانهایوپرسشنامهایمیباشد.پرسشنامهها پس از تکمیل جمعآوری شد. اطلاعات حاصل پس از شمارهگذاری با استفاده از روشهای آماری تجزیهوتحلیل گردید.
روش آماري بهکاررفته در این تحقیق، روش توصيفي - استنباطي است که دادههای آماري جمعآوریشده را به کمک جدول توزيع فراواني و نمودار بهمنظور خلاصه کردن و نمايش اطلاعات بهکاربرده است. و در بخش آمار استنباطي براي بررسي فرضيات تحقیق و ضريب همبستگي پیرسون استفاده شد.
در این تحقیق از پرسشنامهای که پيرامون مدیرت زمان که شامل 40سؤال بهصورت پنج گزینهای میباشد ( بسیار موافق ، موافق ، بینظر ، مخالف ، بسیار مخالف ) استفادهشده است. تجزیهوتحلیل نتايج حاصل از اين تحقیق استفاده از نرمافزار SPSS و استفاده از آمار توصیفی انجامشده است.
کلیدواژه: مدیریت زمان[1] ،اثربخشی، نگرش به زمان ، سازمان تأمین اجتماعي
استفاده مؤثر و اثربخش از زمان ضرورتی اجتنابناپذیر برای موفقیت در عرصه کار وزندگی است . مدیریت زمان شامل مجموعهای از مهارتها برای کنترل کردن و استفاده بهتر از زمان است.مدیریت زمان روشی جهت پایش و کنترل زمان است و احتیاج به مدیریت و بهرهوری اثربخش از زمان، در میان کارکنان سازمان تأمین اجتماعي بیشازپیش احساس میشود. همچنین شاد بودن تأثیر به سزایی در برقراری مدیریت زمانی مفید، در زندگی کارکنان اين سازمان دارد.
یکی از جنبههای مؤثر مدیرت زمان، کاهش استرس در زندگی است. کاهش سطح استرس، موجب بهبود سطح سلامت روحی و جسمی شده و برای موفقیت کارکنان سازمان تأمین اجتماعي لازم و ضروری است که گاهی با برقراری یک محیط شاد محقق میشود. در این تحقیق، سعی گردیده چگونگی مدیریت زمان در کار و همچنین شادی و آرامش در زندگی موردبررسی قرار گیرد .(مهبودی، 1385،25)
امروزه یکی از موضوعاتی که موردتوجه و تأکید اغلب صاحبنظران و اندیشمندان مدیریت، مدیریت زمان و مدیریت تغییر کارکنان در اداره امور سازمان است. چراکه باعث اتخاذ تصمیمات مناسب ، اجرای موفقیتآمیز کامل تصمیمات ، انجام وظایف به نحو شایسته، افزایش بازدهی و کاهش هزینهها میگردد. پس مدیریت زمان از عوامل مؤثر در موفقیت سازمانهاست. در ادارات شهرستان پیرانشهر آثار ناشی از مدیریت زمان نمایان است. عوامل بسیاری در مدیریت زمان مؤثر است که شناسایی این عوامل کمک شایانی به مدیریت زمان و مدیریت تغییر و درنتیجه به موفقیت سازمانها میکند.(عباس زاده، 1382، 58)
ميزان مديريت زمان با پيشرفت در کار رابطه دارد، در اين زمينه در بسياري از کشورهای مختلف تحقيقات متعددي صورت گرفت كه رابطه پيشرفت در کار با مديريت زمان موردمطالعه قرار میدهد؛ ولي در كشور ما تا آنجا كه محقق اطلاع دارد تحقيقات كمي در اين زمينه صورت گرفته است از مسئلهای كه در اين تحقیق بررسي قرار میگیرد تأثیر عوامل مهارتهای اجتماعي و تأثیر مديريت زمان بهطور خاص بر پيشرفت است (نورایی پور، 1387، 23)
راههای مختلفي براي بيان درك ما از زمان وجود دارد . براي قرنها مردم از حرکت ماه ، ساعت آفتابي، اذان، زنگ کليسا براي تنظيم برنامه زماني روزانه خود استفاده كردند تا اينكه در قرن دوازدهم راهبان كاتوليك ساعتهایی را براي تنظيم فعالیتهای خود ساختند .
در طول تاريخ تمدنها به زمان و ابعاد آن توجه داشتهاند و این توجه در اين دوران نيز وجود دارد و عباراتی مانند ((وقت طلاست)) گوياي اين توجه است . جوامع امروزي جوامعي هستند كه در آنها تعداد ساعات كافي در طول روز وجود ندارد و فناوریهای نو محيطي فراهم آوردهاند كه تقریباً در مدتزمان كم میتوان به خيلي از اطلاعات دسترسي پيدا كرد و خیلی کارها را سريعتر و آسانتر انجام داد اما تمايل به سريعتر انجام دادن کارها و بيشتر كار انجام دادن روزبهروز بيشتر میشود(بیرامی،1382، 17) .
یکی از استراتژیهایی که توسط مدیران برای افزایش اثربخشی در سازمانها توجه میشود، مدیریت زمان میباشد. توانایی مدیریت زمان علاوه برافزایش اثربخشی در سازمان ، پیامدهای مثبت دیگر را نیز به دنبال دارد که میتوان به ارتقاء سلامت روان در بین کارکنان اشاره نمود. با توجه به نقش منابع انسانی در سازمان تأمین اجتماعي، این تحقیق بهمنظور بررسی رابطه مدیریت زمان و اثربخشی سازمانی انجام شد.(جواهری زاده، 1383،44)
[1] Time management
مبلغ قابل پرداخت 26,820 تومان