محل لوگو

حسابداری محیط زیست (حسابداری سبز) 105 صفحه بصورت ورد


 

فصل اول

كليات

 

 

 

 

مقدمـه:

هدف از حسابداري زيست محيطي، تهيه اطلاعاتي جهت کمک به مديران در امر ارزيابي عملکرد، کنترل، تصميم گيري و گزارشگري براي يک سازمان يا منطقه مي‌باشد. حسابداري زيست محيطي بر اساس مفاهيم، معيارها و ارزش‌هاي زيست محيطي و اقتصادي بنا شده است. براي دستيابي به اين هدف نياز به تغييري در فرهنگ احساس مي‌شود، که بخشي از اين تغيير از طريق حسابداري وگزارشگري زيست محيطي حاصل مي‌شود. حسابداري زيست محيطي، اطلاعاتي را فراهم ميکند که در امر ارزيابي، عملکرد، کنترل، تصميم گيري وگزارشگري به مديران کمک مي‌کند. حسابداري زيست محيطي براساس مفاهيم اقتصادي و زيست محيطي بنا شده و از آنجايي که از ارزش‌هايي استفاده مي‌کند که از بازار ناشي نمي شوند، استفاده از آن، مستلزم ايجاد تغيير در فرهنگ است. حسابداري زيست محيطي، بخشي از اين تغييرات را در سازمان و وسيع تر از آن در جامعه ارائه مي‌کند. و با ارائه شناخت اساسي بيشتر و مشارکت در فعاليتهاي کاري روزانه، به تعيين هدف توسعه مستمر به عنوان رويکردي خاص کمک مي‌کند.

دو مقوله توسعه پايدار و حفاظت و بهسازي در محيط زيست موضوعاتي اصلي هستند که در سراسر جهان بر چگونگي رشد اقتصادي ورفاه اجتماعي به منظور فقرزدائي تاثيرمي‌گذارند. همگام با رشد اقتصادي فشار بر سيستم‌هاي طبيعي و منابع کره زمين شدت مي‌گيرد.

واقعيت تاسف بار اينست که اقتصاد به رشد خود ادامه مي‌دهد ! اما محيط زيست که اقتصاد به آن وابسته است رشد نمي کند. اگرچه نمايه‌هاي اقتصادي از قبيل سرمايه گذاري، توليد وتجارت همه وهمه مثبت نشان مي‌دهند، اما نمايه‌هاي اقتصادي اساسي شرايط زيست محيطي هر روز منفي تر مي‌شوند.مثلا جنگلها کوچکتر مي‌شوند، خاکها فرسوده تر مي‌شوند، دماي هوا افزايش مي‌يابد.

همانگونه که رشد مداوم سرطان نهايتاً با از بين بردن ميزبانش به انهدام سيستم حمايتي حيات خويش مي‌انجامد، اقتصاد جهاني نيز با رشد مداومش، ميزبانش، محيط زيست را به آهستگي نابود مي‌کند. درجهان امروز برنامه ريزي اقتصادي درراستاي اهداف توسعه، امريست لازم واجتناب ناپذير.

امروزه کشورهاي پيشرفته محصول برنامه ريزيهاي دقيق وصحيح، وکشورهاي جهان سوم محصول بي برنامه گيشان را درو ميکنند.خوشبختانه درتمام جهان ضرورت حفاظت ازمحيط زيست به صورت اصلي مسلم وانکار ناپذير پذيرفته شده است. درحال حاضر دومقوله توسعه پايدار وحفاظت وبهسازي محيط زيست موضوعاتي اصلي هستند که درسراسر جهان برچگونگي رشد اقتصادي ورفاه اجتماعي به منظور فقرزدائي تاثير ميگذارند. توسعه اي، پايدار است که بتواند با حفظ محيط زيست، رشد اقتصادي کشور را به گونه‌اي تضمين کند که ضمن افزايش رفاه نسل حاضر منابع لازم رابراي تامين رفاه نسلهاي آينده باقي بگذارد.

تعريف حسابداري سبز:

وارد كردن ملاحظات زيست‌محيطي در نظام حسابداري درآمد ملي يا سازگاري آن باملاحظات زيست محيطي، در واقع همان حسابداري سبز يا حسابهاي ملي تعديل شده (EDP) است.

در حسابداري سبز مواهب طبيعي را به شكل حسابهاي اقماري، با مكانيسمي تحت‌ عنواناصلاح سيستم‌حسابهاي ملي با رويكرد ملي كه همان SEEA است مورد توجه قرارمي‌دهند.

در حسابداري سبز تلاش مي‌شود، تا پيش از آن كه خسارات غيرقابل جبراني به محيطزيست وارد شود، سيستم‌هاي حمايتي حيات كره زمين مورد حفاظت قرار گيرد.


مبلغ قابل پرداخت 11,160 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۷               تعداد بازدید : 186

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما