محل لوگو

بررسي گمرك و نقش آن بر صادرات ايلام 85 صفحه


چكيده

«حساسيت و اهميت صادرات كالا و خدمات براي كشورها موجب شده است تا ابزارها و عوامل موثر در شناسايي آن را شناسايي و در جهت توسعه صادرات تلاش نمايند. خدمات گمركي از عوامل موثر در توسعه صادرات كالا و خدمات مي باشند. در اين پژوهش به بررسي گمرك و نقش آن بر صادرات شهر ايلام مي پردازيم نتايج اين پژوهش حاكي است. فرآيندهاي روزمره گمرك در امور گمركي مربوط به صادرات مستندسازي در امور گمركي مربوط به صادرات با استفاده از ساختارمشترك و ايجاد ارتباط اينترنتي در بين ادارات نظارتي، امور گمركي مربوط به صادرات از شفافيت بيشتري برخوردار مي شود و صادرات خدمات و كالا در استان ايلام مي گردد. در اين پژوهش براي تجزيه و تحليل داده ها ازآزمون دوجمله اي استفاده شد وآلفاي كرونباخ برابر 86/0 بدست آمد. نشانه پايايي بالايي است.

 

کلید واژه: گمرک، صادرات، کالا، ایلام.

 

 

 

فهرست مطالب

عنوان صفحه

تشکر و قدردانی.. ‌د

چكيده. ‌ه

فصل اول: کلیات

1-1- مقدمه. 2

1-2- بيان مسئله. 3

1- 3- اهميت و ضرورت... 4

1-4- اهداف پژوهش.... 5

1-4-1- هدف كلي.. 5

1-4-2- اهداف جزيي.. 5

1-5- فرضيه ها6

1-5-1- فرضيه اصلي.. 7

1-5-2- فرضيه هاي جزيي.. 7

1-6- تعاريف متغيرها8

فصل دوم: ادبیات پژوهش

2-1- مقدمه. 11

2-2- واژه شناسی.. 12

2-3- تعریف گمرک.... 12

2-4- انواع گمرک.... 14

2-5- تاريخچه گمرك در ايران. 14

2-6- ساختار تشكیلاتی گمرك جمهوری اسلامی ایران. 22

2-7- معاونتهای چهارگانه گمرك ایران مشتمل بر ادارات كل و دفاتری به شرح ذیل می‌باشند:23

2-7-1- معاونت امور گمركی.. 23

2-7-2- معاونت حقوقی.. 23

2-7-3- معاونت اداری و مالی.. 23

2-7-4- معاونت طرح و برنامه. 23

2-8- نقش و وظايف گمرك.... 24

2-9- نقش گمرك از جنبه هاي مالي و اقتصادي و سیاسی.. 25

2-9-1- نقش گمرك از جنبه مالي.. 25

2-9-2- نقش گمرك از جنبه اقتصادي.. 25

2-9-3- نقش گمرك از جنبه سياسی.. 26

2-10- امور مربوط به تعيين ارزش و تعرفه. 27

2-11- حقوق گمركی 1 و سود بازرگانی و عوارض.... 29

2-12- تعرفه يعني چه. 31

2-13- تعرفه هاي ترجيحي چيست؟. 31

2-14- تقسیم بندی تعرفه براساس چگونگی دریافت... 32

2-15-تقسیم بندی تعرفه براساس تسهیلات یا تبعیضات... 33

2-16- صادرات... 34

2-17- صادرات و تجارت آزاد. 34

2-18- مزیتهای صادرات... 35

2-19- زیان‌های صادرات... 36

2-20- صادرات و مناطق آزاد. 36

2-21- صادرات ایران. 37

2-22- مدارک لازم جهت انجام صادرات... 37

2-23- مراحل اداری صادرات کالا.. 38

2-24- صادرات قطعي.. 38

2-24-1- صادرات به صورت تجاري.. 38

2-25- قيمت گذاري كالاي صادراتي.. 39

2-26- اعطاء جوائز صادراتي يا سوبسيد صادراتي.. 40

2-27- واردات در مقابل صادرات... 40

2-28- اهميت و نقش صادرات در اقتصاد كشور. 41

2-29- اصطلاحات گمركي.. 42

2-29-1- حق العمل كار گمركي.. 42

2-29-2- اظهارنامه گمركي.. 42

2-29-3- حقوق گمركي.. 42

2-29-4- تشريفات گمركي.. 42

2-29-5- تخلفات گمركي.. 43

2-29-6- خلاف گمركي.. 43

2-29-7- قلمرو گمركي.. 43

2-29-8- ترانزيت گمركي.. 43

2-29-9- عمليات ترانزيت گمركي.. 43

2-30- اظهارنامه ورودي يا خروجي.. 44

2-30-1- اظهارنامه مبداء. 44

فصل سوم: روش پژوهش

3-1- مقدمه. 46

3-2-روش پژوهش.... 46

3-3-ابزارگردآوري داده ها46

3-4- شیوه نمره گذاری.. 47

3-5- روش جمع آوري داده. 47

3-6-پایایی و روایی.. 48

3-7- جامعه آماري، حجم نمونه وروش نمونه گیری.. 48

3-8- محدوده مکانی.. 48

3-9- محدوده زمانی.. 48

3-10- روشهاي تجزيه و تحليل داده ها48

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل

4-1- مقدمه. 51

4-2- بررسي نظر خبرگان و كارشناسان گمرك در زمينه نقش گمرك در صادرات استان ايلام. 55

فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات

5-1- نتيجه گيري.. 63

5-2- پیشنهادات لازم برای بهبود روند صادرات از طریق گمرک.... 64

منابع فارسی.. 68

منابع انگلیسی.. 69

پرسش نامه. 70

 

 

 

فهرست جداول

فهرست صفحه

جدول 1- فرصت ها و مزاياي(تاثيرات) گمرك در صادرات از ديدگاه خبرگان و كارشناسان. 56

جدول 2- نتیجه آزمون فریدمن برای اولویت بندی فرصت ها و مزایای گمرک الکترونیکی جهت تسهیل صادرات.. 58

جدول 3- مقادیر اماره tبرای هر یک از ضرایب مسیر مدل تاثیرات گمرک بر تسهیل صادرات... 61

 

 

 

فهرست شکل ها

فهرست صفحه

شکل (1) تاثیرات گمرک بر صادرات (بر اساس بررسی نظرات خبرگان و کارشناسان)60

 

 

 

 

 

 

فصل اول

کلیات

 

 

1-1- مقدمه

«امروزه توسعه صادرات غير نفتي تنها به افزايش درآمد ارزي از طريق توسعه صادرات انواع كالاها و خدمات محدود نمي شود بلكه توسعه صادرات نقش مهمتري را به عنوان يك استراتژي رشد و حتي توسعه اقتصادي نيز به عهده دارد. توسعه صادرات بويژه از دهه 70 ميلادي نقش مهمي رادرتوسعه اقتصادي برخي ازكشورها وبه طور خاص كشورهاي تازه صنعتي شده آسياي شرقي ايفا كرد.و براي اغلب كشورها امروزه نه تنها به عنوان يك مسير انتخابي براي هدف رشد و توسعه اقتصادي مطرح مي شود بلكه گاه بدون ارزيابيهاي صحيح از توان اين استراتژي وشرايط اقتصاد كشور ناآگاهانه و شايد هم مشتاقانه به عنوان تنها مسيرمعرفي مي گردد. تجارت خارجي و صادرات نه تنها با اقتصاد ايران در هيچ زماني بيگانه نبوده بلكه به لحاظ قرارگرفتن كشور درگذرگاه تجاري شرق و غرب عالم از يك سو و كانونهاي تمدن دنياي قديم و جديد از سوي ديگر نقش با اهميتي را در اقتصاد ايران داشته است. آنچه قابل توجه است نه بيان اين نقش بلكه توضيح نوساناتي است كه درزمانهاي مختلف در ايفاي اين نقش به وجود آمده است. افت و خيز در صادرات غير نفتي اگر در گذشته عمدتا" از اوضاع طبيعي اجتماعي و سياسي ناشي مي شده در قرن اخير اساسا" تابع سياستهاي اقتصادي دولت و ظهور نفت در تجارت خارجي كشور بوده است. به طوري كه با ظهور نفت مرتبا" از اهميت و نقش صادرات غير نفتي در تجارت خارجي و به تبع آن در كسب درآمد ارزي كاسته شده و سهم صادرات غير نفتي كه در سال 1300 هجري شمسي 6/35 در صد كل صادرات بوده در سال 1350 به حدود 12 در صد كاهش يافته و از آن پس نيز تا سال 1365 و برنامه اول توسعه اقتصادي (1368_72) كه صادرات غير نفتي جهشي مجدد پيدا كرده كاهش داشته است. (گوهريان، 1379).


مبلغ قابل پرداخت 26,820 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۹۷               تعداد بازدید : 162

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما