محل لوگو

بررسی تاثير عدالت سازمانی بر رفتار شهروند سازمانی در كاركنان شهرداری 130 صفحه


دانشگاه پيام نور

 

واحد --

گروه مديريت

پروژه براي دريافت مدرک کارشناسي

رشته مديريت

 

عنوان :

بررسي تاثير عدالت سازماني بر رفتار شهروند سازماني در كاركنان

شهرداري دهلران در سال 1393

 

ارائه شده به استاد محترم:

 

دانشجو:

 

 

تابستان 1394

 

 

تقديم به :

تقدیم به مولای آب و آیینه

یا مهدی عج

باورهایم و کردارم به سمت شب پیش می رود واگر نیایی

شیشه وجودم را گرمای تاریکی فرا خواهد گرفت و باد ، یاس ها را برگ برگ خواهد کرد ،

اطمینان دارد به اکسیرت که روانم تا مرزهای با او بودن و ماندن خواهد برد ،

 

پس به حرمت تمام یاس های شیشه ای بیا


تقدير وسپاس:

من باب حديث من لم يشکر المخلوق لم يشکر الخالقوظيفه خود مي دانيم که از زحمات بي شائبه استاد گرامي جناب آقای ابريشمي موحد که ما را در انجام اين پژوهش راهنمايي نموده اند کمال تشکر را بنماييم و توفيق روز افزون ايشان را از جانب پروردگار منان خواستاريم.

 

و تقديم به :

الگوي صداقت ، محبت و ايثار

پدر و مادر ارجمندم

 

 

"تقديم به همسر عزيزم"

اسطوره زندگيم ،پناه خستگيم و اميد بودنم...

به پاس عاطفه سرشار و گرماي اميد بخش وجودش كه در اين سرد ترين روزگار ، بهترين پشتيبان من است.

او كه در سايه ي مهربانش سايه ساز زندگيم مي باشد

او كه اسوه صبر و تحمل بوده و مشكلات مسير را برايم تسهيل نمود ،

وجودش شادي بخش وصفايش مايه ارامش من است


 

دانشگاه پيام نور

واحد قمصر

پروژه دوره كارشناسي

 

نظريه استاد راهنما

اين پژوهش جهت دريافت درجه کارشناسي رشته مدیریت با گرايش دولتي دانشگاه پيام نور ، واحد قمصر با عنوان بررسي تاثير عدالت سازماني بر رفتار شهروند سازماني در كاركنان شهرداري دهلران در سال 1393 توسط انجام شده و با نمره ................................. مورد قبول واقع شده است.

 

استاد راهنما


 

 

 

چكيده

هدف از انجام اين پروژه بررسي رابطه بين عدالت سازماني و رفتار شهروند سازماني در شهرداري دهلرانمي باشد. با توجه به موضوع و اهداف مورد بررسي در اين پژوهش از روش توصيفي بارويکرد پيمايشي استفاده شده است. جامعه آماري در اين پژوهش کارمندان شهرداري شهرستان دهلران مي باشند.

با توجه به تعداد جامعه پژوهش ، براساس جدول مورگان 98 نفر از کارمندان شهرداري شهرستان دهلران انتخاب گرديدند، درضمن روش نمونه گيري به صورت تصادفي ساده انجام شده است به منظور بررسي پيشينه اطلاعات اوليه از منابع مکتوب و اسناد پژوهشي و به منظور توصيف وضعيت پژوهش از پرسشنامه استفاده شده است. براي تجزيه و تحليل داده هاي حاصل از پژوهش از شاخص هاي آمار توصيفي و استنباطي در محيط نرم افزاري، spss استفاده شده است. در سطح آمار توصيفي از فراواني، درصدفراواني، ميانگين و ميانه به منظور توصيف واقعيت هاي جمع آوري شده، استفاده شده است و آمار استنباطي به آن دسته از روش هاي آماري گفته مي شود که ما را قادر مي سازد تا با استفاده از داده هاي دانسته شده که از آن گرفته شده است، استنباط کنيم.در اين پژوهش از آزمون رتبه بندي فريدمن ،کروسکال واليس و کولموگروف -اسميرنف دو نمونه اي استفاده شده است.

نتايج فرضيات تحقيق نشان داد که بين عدالت سازماني و رفتار شهروند سازماني رابطه معنا داري وجود دارد . عدالت سازماني بين کارکنان شهرداري دهلران به طور معنا داري وجود دارد همچنين نتايج نشان داد بين مولفه هاي عدالت سازماني و رقتار شهروند سازماني همبستگي مثبت و معناداري وجود دارد .

 

اصطلاحات کليدي: عدالت سازماني،رفتار شهروند سازماني، شهرداري ،‌سازمان.

 


 

فهرست مطالب

عنوان صفحه

فصل اول

کليات تحقيق

مقدمه. 2

1-1 بيان مساله. 4

1-2 اهميت و ضرورت موضوع. 5

1-3 اهداف پژوهش... 7

1-3-1 هدف کلي.. 7

1-3-2 اهداف جزئي.. 7

1-4 سوالات پژوهش... 7

1-4-1 سوال اصلي.. 7

1-4-2 سوالات فرعي.. 7

1-5 فرضيات پژوهش... 7

1-6 مدل مفهومي تحقيق.. 8

1-7 روش شناسي تحقيق.. 8

1-7- 1 روش تحقيق.. 8

1-7-2 روش گرد اوري اطلاعات.. 9

1-8 جامعه آماري.. 9

1-9 تعريف اصطلاحات پژوهش... 9

تعاريف نظري.. 9

تعاريف عملياتي.. 10

1-10 قلمرو تحقيق.. 11

1-10-1 قلمرو موضوعي.. 11

1-10-2 قلمرو زماني.. 11

1-10-3 قلمرو مکاني.. 11

1-11 خلاصه فصل.. 11

فصل دوم

ادبيات و مباني نظري تحقيق

مقدمه. 13

بخش اول : چارچوب نظري تحقيق.. 14

2-1 عدالت سازماني.. 14

2-2 انواع عدالت.. 17

2-2-1 عدالت توزيعي:17

2-2-2 عدالت رويه اي.. 18

2-2-3 عدالت تعاملي.. 19

2-3 عوامل موثر بر درک عدالت :20

2-3-1 پيامد هاي سازماني.. 21

2-3-2 رويه هاي سازماني.. 21

2-3-3 خصوصيات ادراک کننده21

2- 4 عملکرد 21

2-4-1 عواملعملکردي.. 22

2-4-1-1 عواملرفتاري.. 22

2-4-1-2 عواملفرايندي:23

2-4-2 عواملمؤثربرعملکردازديدگاهمحققان. 23

2-4-3 سيستمعملکردفردي.. 24

2-5 مانع ساختاري تحقق عدالت در سازمان. 25

2-5-1 فقداننظريهعدالت.. 25

2-6 ساختارسازمانعدالتگرا27

2-7 تعريفنشدناهدافواستراتژيهابرمحورعدالت.. 27

2-8 محيطوتأثيرآنبررفتارهايعادلانه. 28

2-9 فناوريوعدالتسازماني.. 28

2-10 اندازهسازمانوامكاناجرايعدالتدرآن. 29

2-11 ساختقدرتوكنترل،وعدالتسازماني.. 30

2-12 فرهنگوزبان. 30

2-13 توسعهعدالتدرسازمان. 30

2-14 رفتارشهرونديسازماني.. 33

2-14-1 انواعرفتارشهرونديدرسازمان. 37

2-15 ابعاد رفتار شهروندي.. 38

2-16 ويژگي هاي کليدي رفتار شهروندي.. 40

2-17 عوامل تأثير گذار بر رفتار شهروندي سازماني.. 40

2-18 مفاهيم مرتبط با رفتار شهروندي سازماني.. 43

2-19 رابطه عدالت سازماني و رفتار شهروندي سازماني.. 45

2-20 رفتار شهروندي سازماني و فرسودگي شغلي در سازمان. 46

2-21 فرسودگي شغلي.. 46

2-22 علل ايجاد فرسودگي شغلي.. 46

بخش دوم: تحقيقات انجام شده49

2-23 پيشينه پژوهش... 49

2-23-1 تحقيقات داخلي.. 50

2-23-2 تحقيقات خارجي.. 52

2-24 نتيجه گيري فصل دوم. 54

خلاصه فصل دوم. 55

 

فصل سوم

روش شناسي پژوهش

3-1- مقدمه. 57

3-2- روش پژوهش... 57

3-3-جامعه آماري پژوهش... 57

3-4- حجم نمونه و روش نمونه گيري.. 57

3-5- ابزار پژوهش و روش گردآوري اطلاعات.. 58

3-6- روايي پرسشنامه. 58

3-7- پايايي پرسشنامه. 58

3-8-روش هاي آماري.. 59

 

فصل چهارم

تجزيه و تحليل داده ها

4-1- مقدمه. 61

4-2- توصيف داده ها61

4-2-1 جنسيت:61

4-2-2 سن:62

4-2-3 تحصيلات:63

4-2-4 سابقه کار:64

4-3 آمار استنباطي.. 65

4-3-1 نتايج توصيفي.. 67

4-3-2 نتايج استنباطي.. 77

4-3-2-1 نتايج آزمون کولموگروف- اسميرنف تک نمونه اي:77

4-3-2-2: آزمون فرضيه هاي پژوهش:78

4-4- بررسي نقش متغيرهاي توصيفي در ارزيابي عدالت سازماني و رفتار شهروندي :82

4-5 نتايج آزمون فرضيه ها87

 

فصل پنجم

نتايج و ارائه پيشنهادات و راهکارها

5-1- مقدمه. 89

5-2- خلاصهتحقيق:89

5-3- بحثونتيجهگيري.. 89

5-4- نتايج پژوهش... 90

5-5- نتايج فرضيات تحقيق.. 91

5-6- محدوديت هاي تحقيق.. 93

5-7 مشکلات تحقيق.. 94

5-8- پيشنهاداتبرايتحقيقاتآتي:94

خروجي نرم افزار Spss. 98

منابع. 116

Abstract. Error! Bookmark not defined.

 

 

 

فهرست جداول

عنوان صفحه

جدول4-1: توزيع فراواني و درصد کارکنان مورد مطالعه به تفکيک جنسيت.. 61

جدول4-2: توزيع فراواني و درصد کارکنان مورد مطالعه به تفکيک سن.. 62

جدول4-3: توزيع فراواني و درصد کارکنان مورد مطالعه به تفکيک تحصيلات.. 63

جدول4-4: توزيع فراواني و درصد کارکنان مورد مطالعه به تفکيک سابقه کار64

جدول 4-5: ارزيابي نظرات پاسخگويان نسبت به گويههاي عدالت توزيعي.. 67

جدول 4-6: ارزيابي نظرات پاسخگويان نسبت به گويه هاي عدالت رويه اي.. 68

جدول 4-7: ارزيابي نظرات پاسخگويان نسبت به گويه هاي عدالت مراوده اي.. 69

جدول 4-8: ارزيابي نظرات پاسخگويان نسبت به گويه هاي وظيفه شناسي.. 70

جدول 4-9: ارزيابي نظرات پاسخگويان نسبت به گويه هاي جوانمردي.. 71

جدول 4-10: ارزيابي نظرات پاسخگويان نسبت به گويه هاي فضيلت شهروندي.. 72

جدول 4-11: ارزيابي نظرات پاسخگويان نسبت به گويه هاي احترام و تکريم. 73

جدول 4-12: ارزيابي نظرات پاسخگويان نسبت به گويه هاي نوع دوستي.. 74

جدول4-13: ميانگين و انحراف معيار عدالت سازماني و ابعاد آن. 75

جدول4-14: ميانگين و انحراف معيار رفتار شهروندي و ابعاد آن. 76

جدول4-15: آزمون کولموگروف- اسميرنف تک نمونه اي براي متغيرهاي اصلي پژوهش... 77

جدول4-16: نتايج ضريب همبستگي پيرسون. 78

جدول4-17: نتايج ضريب همبستگي پيرسون. 78

جدول4-18: نتايج ضريب همبستگي پيرسون. 79

جدول4-19: نتايج ضريب همبستگي پيرسون. 79

جدول4-20: نتايج ضريب همبستگي پيرسون. 80

جدول4-21: نتايج ضريب همبستگي پيرسون. 80

جدول4-22: نتايج ضريب همبستگي پيرسون. 81

جدول4-23: نتايج ضريب همبستگي پيرسون. 81

جدول4-24: نتايج ضريب همبستگي پيرسون. 81

جدول 4-25: نتايج تحليل واريانس عدالت سازماني و ابعاد رفتار شهروندي.. 82

جدول4-26: بررسي اثر جنسيت پاسخ دهندگان بر روي ابعاد عدالت سازماني.. 83

جدول4-27: بررسي اثر جنسيت پاسخ دهندگان بر روي ابعاد رفتار شهروندي سازماني.. 83

جدول4-28: بررسي اثر سن پاسخ دهندگان بر روي ابعاد عدالت سازماني.. 84

جدول4-29: بررسي اثر سن پاسخ دهندگان بر روي ابعاد رفتار شهروندي سازماني.. 84

جدول4-30: بررسي اثر تحصيلات پاسخ دهندگان بر روي ابعاد عدالت سازماني.. 85

جدول4-31: بررسي اثر تحصيلات پاسخ دهندگان بر روي ابعاد رفتار شهروندي سازماني.. 85

جدول4-32: بررسي اثر سابقه کار پاسخ دهندگان بر روي ابعاد عدالت سازماني.. 86

جدول4-33: بررسي اثر سابقه کار پاسخ دهندگان بر روي ابعاد رفتار شهروندي سازماني.. 86

 

 

 

فهرست نمودار

عنوان صفحه

نمودار4-1: توزيع فراواني و درصد کارکنان مورد مطالعه به تفکيک جنسيت.. 61

نمودار4-2: توزيع فراواني و درصد کارکنان مورد مطالعه به تفکيک سن.. 62

نمودار4-3: توزيع فراواني و درصد کارکنان مورد مطالعه به تفکيک تحصيلات.. 63

نمودار4-4: توزيع فراواني و درصد کارکنان مورد مطالعه به تفکيک سابقه کار64

نمودار 4-5: ميانگين گويههاي عدالت توزيعي.. 67

نمودار 4-6: ميانگين گويه هاي عدالت رويه اي.. 68

نمودار 4-7: ميانگين گويه هاي عدالت مراوده اي.. 70

نمودار 4-8: ميانگين گويه هاي وظيفه شناسي.. 71

نمودار 4-9: ميانگين گويه هاي جوانمردي.. 72

نمودار 4-10: ميانگين گويه هاي فضيلت شهروندي.. 73

نمودار 4-11: ميانگين گويه هاي احترام و تکريم. 74

نمودار 4-12: ميانگين گويه هاي نوع دوستي.. 75

نمودار 4-13: ميانگين ابعاد عدالت سازماني.. 75

نمودار 4-14: ميانگين ابعاد رفتار شهروندي سازماني.. 76

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فصل اول

کليات تحقيق

 

 

بررسي تاثير عدالت سازماني بر رفتار شهروند سازماني در كاركنان شهرداري دهلران.

مقدمه

به اعتقاد بسياري از دانشمندان علوم رفتاري سازمان‌ها وجه انکار ناپذير دنياي نوين امروز را تشکيل مي‌دهند. گرچه سازمانها به شکل هاي مختلف و بر پايه هدفهاي گوناگون تاسيس و سازماندهيمي شوند اما بدون ترديد تمامي آنها بر پايه تلاشهاي رواني و جسماني نيروي انساني که ارکان اصلي آن به حساب مي‌آيد، اداره و هدايت مي‌گردند. عدالت و اجراي آن يکي از نيازهاي اساسي و فطري انسان است که همواره در طول تاريخ وجود آن بستري مناسب جهت توسعه جوامع انساني فراهم کرده است. عدالت والاترين ارزش انساني و گوهري گرانبها در راه تحقق حقوق بشر است. آرمان اصلي انسانها رسيدن به عدالت است. گرينبرگ[1] بيان مي کند براي اينکه مديران اثربخش باشند آنها بايد به شيوه عادلانه عمل کنند و اطمينان داشته باشند که زيردستانشان، فعاليت‌هاي آنها را عادلانه تفسير مي‌کنند. زماني كه گرينبرگ (1987) براي نخستين بار واژه «عدالت سازماني» را بكار برد، او و ساير همكارانش به مطالعه رابطه آن با ساير مسائل دنياي سازمان‌ها پرداختند. در حالي كه سازمانها در بازار رقابتي و محيطي متحول فعاليت مي كردند آنها به دنبال بينش و رسالتي براي ايجاد حقوق عدالت سازماني بودند و سعي كردند ايده‌هايي را در اين زمينه ارائه نمايند. امروزه مشخص شده است كه گرينبرگ و همكارانش در رسيدن به اين بينش موفق بودند.

عدالت سازماني عبارت است از اينكه با چه شيوه اي با كاركنان رفتار شود كه احساس كنند كه به صورت عادلانه با آنها رفتار شده است كه شامل ادراك منصفانه بودن پرداخت ها و برابر در رويه هاي سازماني و عادلانه بودن رفتار هاي بين شخصي و كافي بودن اطلاعات در سازمان مي باشد و رفتار شهروندي سازماني مجموعه اي از رفتار هاي داوطلبانه و اختياري است كه بخشي از وظايف رسمي نيستند و كاركنان را در وضعيتي قرار مي دهد كه به صورت كاملاً داوطلبانه فراتر از انتظارات وظيفه و شرح شغل خود عمل نمايند.

مفهوم رفتار شهروندي سازماني اولين بار توسط باتمن و ارگان[2] در اويل دهه 1980 ميلادي مطرح شد. تحقيقات اوليه‌اي که در زمينه رفتار شهروندي سازماني انجام گرفت بيشتر براي شناسايي مسئوليت‌ها و يا رفتارهايي بود که کارکنان در سازمان داشتند ولي اغلب ناديده گرفته مي شدند. تقريبا از يک دهه و نيم قبل، محققان بين عملکرد درون نقشي[3] و عملکرد فرانقشي[4] تفاوت قايل شده اند. عملکرد درون نقشي به آن دسته از رفتارهاي شغلي کارکنان اطلاق مي شوند که در شرح وظايف و نقش‌هاي رسمي سازمان بيان شده و توسط سيستم رسمي سازمان شناسايي و پاداش داده مي‌شود. عملکرد فرانقشي به رفتارهاي شغلي فراتر از نقش هاي رسمي کارکنان برمي گردد، که اين رفتارها اختياري هستند و معمولا در سيستم رسمي سازمان در نظر گرفته نمي‌شود. البته بتمن و ارگان(1983) و اسميت و همکاران (1983) از واژه OCB بعنوان رفتار فرانقشي تعبير کرده‌اند. يکي از متداول ترين مفهوم سازي‌ها و عملياتي سازي‌هاي صورت گرفته درباره رفتارهاي فرانقشي، رفتار شهروندي سازماني مي‌باشد.

رفتار شهروندي سازماني رفتارهاي فرانقشي و خودجوشي است که؛ کارکنان را در وضعيتي قرار مي دهد که به صورت داوطلبانه فراتر از انتظارات وظيفه و شرح شغل خود عمل نمايند. در اين ميان ادراک کارکنان از منصفانه بودن پرداخت ها و برابري در رويه هاي سازماني و همچنين منصفانه بودن رفتارهاي بين شخصي در سازمان نقش بسزايي در تشويق و توسعه رفتار شهروندي سازماني دارد. درشرايطكاملاًمتحولحاكمبرسازمانها،افزايشرقابتولزوماثربخشيآندرچنين شرايطي،نيازآنهارابهنسلارزشمنديازكاركنان،بيشازپيشآشكارنمودهاست،نسليكه ازآنهابهعنوانسربازانسازمانييادميشود . اينكاركنانبيترديد،وجهمميزسازمانهاي اثربخشازغيراثربخشهستندچراكهسازمانراموطنخودميدانندوبرايتحققاهدافآن،بي هيچچشمداشتيافزونبرنقشرسميخودعملنمودهوازهيچتلاشيدريغنميكنند. امروزهازتلاشهايفراترازحدانتظار،داوطلبانه،سودمندومفيد،تحتعنوانرفتارهايافزونبرنقشيا رفتارهايشهرونديسازماني يادميكنند . اكثرمديراننيزخواهانكاركنانيهستندكهبيشاز وظايفشرحشغلخودفعاليتميكنند . آنهابهدنبالكاركنانيهستندكهبهفراسوي انتظارات ميروند،بهميلوخواستخودبهرفتارهاييدستميزنندكهجزووظايفرسميشغليشان نيستوبه طوركليرفتارشهرونديسازمانيبالاييدارند. چنينرفتارهاييفرانقشي براساسادراكازواقعيتشكلميگيردنهخودواقعيت . دراينراستا،چنانچهادراكافرادازواقعيتبرمبنايانصاف وعدالتباشدرفتارهايفرانقشييارفتارشهروندي سازماني بروز پيدا خواهد کرد برخي از نظريهپردازانسازمانمعتقدندكهساختارسازمانيازمهمترينعواملتعيينكنندهرفتاراست ضمناينكهبرخيبرآنندكهساختارسازمانهاتابعرفتارانسانهابه ويژه گروه هاي ذي نفوذ فعال در سازمان است(گرينبرگ [5]1990 : 5)

با توجه به وجود سازمان هاي مختلف با كاركردهاي متفاوت رقابت اين سازمان ها براي جذب مشتريان ، سيستم عدالت سازماني و رفتار شهروندي سازماني مي تواند کمک شاياني به آن سازمان ها کند تا مشتريان خود را حفظ و مشتريان جديدي جذب نمايند .از اين رو،در اين تحقيق سعي بر آن است که به بررسي عدالت سازماني بر رفتار شهروندي سازماني پرداخته شود.

فصل اول اين تحقيق به بيان چارچوب و محدوده پژوهش اختصاص دارد. در اين فصل محقق با بيان کليات تحقيق انجام شده، شرح مختصري در مورد کليه مراحل انجام شده ارائه مي دهد، که بدين ترتيب زمينه برقراري ارتباط با مخاطب و در جريان قرار دادن او در مورد چگونگي ايجاد و انجام تحقيق را فراهم مي سازد.در اين فصل موضوعاتي مانند بيان مسأله، اهميت و ضرورت تحقيق، هدف ها و فرضيه هاي تحقيق، قلمرو تحقيق ، استفاده کنندگان و روش تحقيق بيان مي شود.

 

[1]Greenberg

[2]Bateman & Oregan

[3]In-role Performance

[4]Extra-role Performance

[5]Greenberg


مبلغ قابل پرداخت 26,820 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۷               تعداد بازدید : 166

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما