محل لوگو

بررسی نگرش اولیاء دانش آموزان دوره اول متوسطه نسبت به امر مشاوره وراهکارهای تبیین و تقویت این جایگاه در سطح شهر کاشان بر اساس آموزه های دینی 129 ص


پروژه جهت اخذ مدرک کارشناسی

رشته علوم تربیتی

مشاوره و راهنمایی

 

 

 

عنوان :

بررسی نگرش اولیاء دانش آموزان دوره اول متوسطه (هفتم،هشتم،نهم) نسبت به امر مشاوره وراهکارهای تبیین و تقویت این جایگاه در سطح شهر کاشان بر اساس آموزه های دینی

 

 

 

تقديم به :

تقدیم به مولای آب و آیینه

یا مهدی عج

باورهایم و کردارم به سمت شب پیش می رود واگر نیایی

شیشه وجودم را گرمای تاریکی فرا خواهد گرفت و باد یاس ها را برگ برگ خواهد کرد ،

اطمینان دارد به اکسیرت که روانم تا مرزهای با او بودن و ماندن خواهد برد ،

 

پس به حرمت تمام یاس های شیشه ای بیا


 

چكيده:

هدف از اين مطالعه بررسی نگرش اولیاء دانش آموزان دوره اول متوسطه (هفتم،هشتم،نهم) نسبت به امر مشاوره وراهکارهای تبیین و تقویت این جایگاه در سطح شهر کاشان بر اساس آموزه های دینی می باشد.

اين پژوهش يك مطالعه توصيفي و از نوع پيمايشي است كه در سال 1392در شهر كاشان انجام گرفته است. در این تحقیق از پرسشنامه خودساخته (محقق ساخته) که دارای 15 سوال بود که به تایید استاد راهنما رسید ، استفاده شده است.

جامعه مورد نظر در این تحقیق کل والدین دانش اموزان شهر کاشان می باشد. نمونه اماری در این تحقیق تعداد 100 نفر از والدین که نزد مشاور رفته و تعداد 100 نفر که به مشاوره نرفته اند.

روش پژوهش در این تحقیق پیمایش – توصیفی می باشد که داده های جمع آوری شده از طریق پرسشنامه وارد برنامه SPSS شده و تحلیل داده ها به صورت جدول و نمودار گزارش شده است.

نتایج تحقیق نشان می دهد که بین نگرش والدین به مشاوره با توجه به سن ، جمعیت خانواده و نوبت مشاوره تفاوت معنی داری وجود ندارد.

 

کلیدواژه: مشاوره ، والدین ، دوره متوسطه ، آموزه دینی.


فهرست مطالب

چكيده:‌أ

فصل اول: کلیات تحقیق

1-1- مقدمه :2

1-2- بيان مسئله. 3

1-3-پیشینه تحقیق:5

1-4- اهميت وضرورت موضوع.. 7

1-5- اهداف پژوهش.... 9

1-5-1- هدف اصلی.. 9

1-5-2- اهداف فرعی.. 9

1-6- فرضيه هاي پژوهش.... 10

1-7- قلمرو پژوهش.... 10

1-7-1- قلمرو موضوعی.. 10

1-7-2- قلمرو مکانی.. 10

1-7-3- قلمرو زمانی.. 11

1- 8- تعريف مفاهيم واصطلاحات... 11

 

فصل دوم:ادبیات تحقیق

2-1- مقدمه. 14

2-2- اهمیت مشاوره در آموزه های دینی.. 15

2-3- تاريخچه ي روانشناسي مشاوره. 17

2-4- مفهوم مشورت دراسلام. 18

2-5- دلايل بررسي مشاوره از ديدگاه اسلام :19

2-6- اهميت مشاوره در احاديث:22

2-7- هدفهاي مشاوره. 23

2-8- اهداف اني روان شناسي مشاوره. 24

2-9- اهداف غايي ونهايي روان شناسي مشاوره :24

2-10-مكتب هاي مهم در روان شناسي مشاوره. 24

2-10-1- مكتب مشاوره مستقيم :24

2-10-2- مكتب مشاوره غير مستقيم :25

2-10-3- مكتب مشاوره نيمه مستقيم :25

2-11- روشهاي مورد استفاده در روان شناسي مشاوره:25

2-12- نقش مشاور در مدارس.... 25

2-13- نقش مشاور در امور تحصیلی:27

2-14- عمده ترین اهداف هدایت تحصیلی توسط مشاوران:28

2-15- جمع­بندی و نتیجه­گیری:30

2-16- نقش مشاوران در تامين بهداشت رواني دانش اموزان:30

2-17- نگرش والدین به مشاوره در آموزه های دینی.. 32

2-18- و ظايف مشاوران.. 33

2-19- اهميت راهنمايي:35

2-20- اندازه گروه وطول جلسات مشاوره. 36

2-21- خصوصيات را هنما و مشاور از ديدگاه اسلام. 37

2-22- ضرورت فعاليت هاي راهنمايي ومشاوره درمدارس.... 38

2-23- انواع گروهها41

2-23-1- گروههاي راهنمايي.. 41

2-23-2- گروه بزرگ راهنمايي:41

2-23-3- گروه كوچك راهنمايي:42

2-23-4- نشست هاي كلاسي:42

2-23-5- گروههاي روابط انساني :44

2-23-6- كلاسهاي راهنمايي:44

2-23-7- گروههاي مشاوره وروان درماني.. 45

2-23-8- گروههاي همدرد(همشكل):45

2-23-9- گروههاي مورد مدار:45

2-23-10- گروههاي توانش بشري:46

2-23-11- گروههاي مشاروره اي همگنان :46

2-23-12-گروههاي مشاورت... 47

2-23-12-1- گروههاي مشاورتي مورد-مدار. 47

2-23-12-2- گروههاي اموزشي –تجربي.. 48

2-24- تصويري از روابط انساني.. 48

2-24-1- روابط سالم وناسالم.. 48

2-25- نياز هاي بشري در رابطه با مشاوره گروهي.. 52

2-26- نياز هاي فيزيولوژيك:52

2-27- نياز به امنيت :53

2-28- محبت وتعلق:55

2-29- عزت:55

2-30- تحقق خويشتن :57

2-31- تکنیک های مشاوره و مبانی فکری آن.. 58

2-32- فرایند مشاوره :58

2-33- فايده و اهميت مشاوره و راهنمايي.. 59

2-34- تاريخچه راهنمايي ومشاوره:60

2-35- تعاريف راهنمايي و مشاوره. 61

2-36- تعريف مشاوره. 61

2-37- اهداف مشاوره و راهنمايي.. 62

2-38- ضرورت فعاليتهاي راهنمايي ومشاوره درمدارس:64

2-39- خصوصيات مشاوران.. 65

2-40- نقش مشاوردرمدارس:67

2-41- نقش مشاور درامور تحصيلي.. 68

2-42- نقش مشاوران درتأمين بهداشت رواني دانش آموزان.. 69

2-43- ضرورت مشاوره و راهنمایی و وظایف مشاور و راهنما74

2-44- مشاوره چه وظایفی دارد ؟. 74

2-45- مشاور در رابطه مشاوره ای :75

2-47- محیط مساعد برای مشاوره. 81

2-48- راهنمای حرفه ای در دوره راهنمایی تحصیلی.. 82

2-49- فعالیت های حرفه ای در مدارس راهنمایی تحصیلی.. 82

2-50- فعالیت های مربوط به راهنمایی حرفه ای در دبیرستان ها84

2-51- جهت یابی در پایان دبیرستان.. 85

 

فصل سوم: روش تحقیق

3-1- مقدمه. 87

3-2- جامعه آماری مورد بررسی.. 87

3-3- نمونه شیوه نمونه گیری... 88

3-4- واحد تحلیلی.. 88

3-5- روش و ابزار گردآوری اطلاعات... 89

3-6- روایی و پایایی ابزار سنجش.... 89

3-6-1- روایی.. 90

3-7- پایایی.. 90

3-7-1- پایایی پژوهش.... 90

3-8- روشهای تحلیل آماری... 91

 

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده های تحقیق

4-1- مقدمه. 93

4-2- تحليل توصيفي.. 94

4-3- آمار استنباطی.. 108

 

فصل پنجم: نتایج ، پیشنهادات و راهکارها

5-1- نتایج پژوهش.... 111

5-2- محدودیتهای پژوهش.... 116

5-2-1- پیشنهادات محقق.. 116

5-3- پیشنهادها:117

منابع و مآخذ:119

 

 

 

 

 

 

 

فصل اول

کلیات تحقیق


1-1- مقدمه :

براي مشاوره ي گروهي همچون هر عمل ديگري بايد يك زير بناي منطقي وجود داشته باشد.اين امر هم بايد در مورد هر فرد مشاور صدق كند يعني اين كه هر مشاوري براي موفق بودن در كار خود بايد زير بنايي براي نحوه عمل خود پيدا كند تا كار اورا با معنا وموثر سازد.فلسفه پيدايش رونق نظريه هاي گوناگون مشاوره از همين جا ناشي مي شوداين كه مي گوييم فلان مشاور رفتارگرا وان ديگري روان كاو يا پيرو ادلر وغيره است به اين معنا است كه او مبناي كار خود را فلان نظريه قرار داده است وبر مبناي ان عمل مي كند يعني مشاور انسان و مراجع خودرا ان گونه مي بيند كه ان نظريه توجيه مي كندوعوامل تغيير وراههاي درمان را همان مي داند وبه ان عمل مي كند كه ان نظريه پيشنهاد مي نمايد البته براي يك مشاور يا درمانگر اجباري نيست كه حتما يكي از نظريه هاي موجود را مبناي كار خود قرار دهد.اما لازم است كار مشاوره يا روان درماني بر اصولي منظم ومدون استوار باشد ممكن است درمانگر با توجه به برداشتي كه خود از جهان دارد انگونه كه خود را مي بيند نظريه مخصوص به خود اتخاذ نمايد اما مهم اين است كه نظريه او بايد مدون و مبتني بر اصول باشد يعني شخصيت واوامر سازنده ي انسان را ترسيم كند ومكانيسمهاي تغييريادگرگوني در جهت سلامت رواني كه لازم كار اواست مشخص نمايد ودر عمل انهارا بيازمايد وسرانجام انهارا سرلوحه كار خود قرار دهد وبه انها عمل نمايد. (نوابي نژاد ،1373، 61)

در جامعه­ی جهانی امروز که زندگی جز با دیگران امکان پذیر نیست،تفکر در مورد چگونگی زندگی و انتخاب های مهم دیگران مانند مشکلات درسی و روحی و روانی دانش آموزان هنگام تحصیل و انتخاب رشته تحصیلی حتی انتخاب شغل درست، تنها وظیفه مشاور مدرسه نیست، بلکه همه باید دست به دست هم دهیم و تلاش کنیم تا با همکاری و هدایت ما انتخابهای شایسته ای برای فرزندان ایران اتفاق بیفتد. (همان منبع)


مبلغ قابل پرداخت 26,820 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۷               تعداد بازدید : 185

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما