پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي
رشته مديريت بازرگانی
عنوان
بررسی میزان استفاده از فناوری اطلاعات در پیشتیبانی از مدیریت کیفیت جامع TQM
(مورد مطالعه: كاركنان اداره مالياتي استان ایلام)
در سال تحصیلی 95-94
استاد راهنما
دانشجو
شماره دانشجویی:
تابستان 1395
دانشگاه پيام نور
واحد دهلران
پروژه دوره كارشناسي
نظريه استاد راهنما
اين پژوهش جهت دريافت درجه کارشناسي رشته مدیریت(گرایش بازرگانی)دانشگاه پيام نور واحد دهلران توسط تحت عنوان بررسی میزان استفاده از فناوری اطلاعات در پیشتیبانی از مدیریت کیفیت جامع TQM (مورد مطالعه:كاركنان اداره مالياتي استان ایلام در سال تحصیلی 95-94) انجام
شده و با نمره. . . . . . . . . . . . . . . مورد قبول واقع شده است.
استاد راهنما
حضرت علي (ع) فرمودند:
((مَن عَلَّمَني حَرفًا فَقد سَيرتَي عَبدأ))
از تمامي معلمين، اساتيد و دوستان و خانواده ام که در کل دوران تحصيل ياريم نمودند، سپاسگزارم.
راز و رمز پوياي علم و کشف معاني بديع و تجلي جلوه هاي شهودي معرفت کيميايي است که آسمان علم به برکت سيما و سيره ي نوراني نبي مکرم صلي الله عليه و آله و سلم، انسان دربند خاک را به معراج حضور مي خواند. و چه خرم علمي که از چشمه ي معارف سيراب شود و چه زيبا دانشي که قباي پرنيانش به عطر و بوي گلستان محمدي معطر شود و چه معـماري باشکوهي، بنايي که سنگ هويت و فرهنگ آن ريشه درمدينه النبي بيابد. و امروز کاخ آباد علم به سروش معنـوي و مفهوم پيام او بيش از پيش محـتاج راهنـماياني است که علاوه بر حـفظ آباداني آن در راه اعتلاي آن به فرزندان خويش محبت نمايند. سپاسگزار كساني هستم که سراغاز تولد من هستند. از يكي زاده مي شويم و از ديگري جاودانه. استادي که سپيدي را بر تخته سياه زندگيم نگاشت و مادري که تار مويي از او بپاي من سياه نماند.
از زحمات استاد راهنماي گرامي سرکار خانم سمیه علی کرمیصميمانه تشكر و قدرداني مي نمايم. براي ايشان و خانواده محترمشان آرزوي سربلندي و موفقيت از خداوند منان خواستارم.
تقديم به:
الگوي صداقت، محبت و ايثار
پدر و مادر ارجمندم
و تمام عزيزانم
فهرست مطالب
عنوان صفحه
1-8- تعریف اصطلاحات پژوهش... 6
2-1- بخش اول: مدیریت کیفیت جامع.. 9
2-1-3- ارکان فلسفي مديريت جامع کيفيت.. 10
2-1-3-3- ارتقاي مستمر و فراگير فرايندها و سيستمها10
2-1-4- اصول مديريت جامع کيفيت.. 10
2-1-5- جنبه های مدیریت كیفیت جامع. 12
2-1-6- نقش مدیریت جامع درتغییرات سازمانی.. 13
2- 1-7- محدودیت های مدیریت کیفیت جامع. 14
2-1-7-1- مديريت كيفيت جامع و دولت.. 14
2-1-8- ارتباطات و آموزش مديريت كيفيت جامع. 16
2-1-9- سنجش و اندازه گيري مدیریت جامع. 17
2-1-10- اثرات مدیریت کیفیت جامع درسازمان. 18
2-1-10-1-ديدگاه ضمني از سازمان. 18
2-1-10-3-تاثير بر فرهنگ سازماني.. 19
2-1-10-5-تاكيد بر كنترل مديريت.. 19
2-1-11-مدیریت کیفیت جامع ومشتری مداری.. 19
2-1-13-ابعاد و عوامل کیفیت خدمات.. 21
2-1-14- سنجش و اندازه گیری.. 21
2-1-14-2- اهداف استراتژیک... 22
2-1-15- مدیریت کیفیت جامع و برنامه ریزی استراتژیک... 22
2-1-15-1- دیدگاه ضمنی از سازمان. 22
2-1-15-3- تاثیر بر فرهنگ سازمانی.. 23
2-1-15-5- تاکید بر کنترل مدیریت.. 24
2-1-16- برقراری ارتباط بین برنامه ریزی استراتژیک و مدیریت کیفیت جـــامع:24
2-1-17-جنبه های مدیریت کیفیت جامع. 25
2-1-18- جنبه های مختلفمدیریت کیفیت جامع: 25
2-1-19- مدیریت کیفیت جامع به عنوان فلسفه مدیریت.. 26
2-1-20- مدیریت کیفیت جامع و دولت.. 27
2-1-20-2- سبک مدیریت و شایستگی های رهبری.. 28
2-1-21- درک وابستگیهای درونی و تعاملات بین سیستم ها، تغییرات، یادگیری.. 29
2-2- بخش دوم: فناوری اطلاعات و تاثیر آن بر مدیریت کیفیت جامع.. 30
2-2-1- تعریف فناوری اطلاعات.. 30
2-2-2- سیستم اطلاعات و فناوری اطلاعات.. 31
2-2-2-1- سطح حرفهای فناوری اطلاعات.. 32
2-2-2-2- سطح آموزشیفناوری اطلاعات.. 32
2-2-3- تأثیر فناوری اطلاعات.. 32
2-2-4- تأثیر فناوری اطلاعات بر مدیریت کیفیت جامع. 35
2-2-5- علل ناکامی مدیریت کیفیت جامع در فناوری اطلاعات.. 37
2-2-6- فناوری اطلاعات و ارتباطات و آموزش مدیریت کیفیت جامع. 38
2-2-7- سودمندی مدیریت کیفیت جامع از فناوری اطلاعات.. 39
2-2-8- تأثير فناوري اطلاعات بر مديريت كيفيت جامع:مطالعه موردی کاربرد TQMدر کشور ژاپن:39
2-2-9- مدیریت کیفیت جامع فناوری اطلاعات.. 43
2-2-10- مفهوم فناوری اطلاعات و مديريت کيفيت جامع. 43
2-2-11- مفهوم 5s (فناوری اطلاعات و مدیریت کیفیت در سازمان)44
2-2-12- حوزه های پیاده سازی 5sدر فناوری اطلاعات.. 44
2-2-13- مفهوم و روش اجرای 5s. 45
2-2-13-1- تفکیک و تعمیر (S1)45
2-2-13-4- تداوم و ایمنی (S4 )48
2-2-13-5- تعلیم و انظباط (S5)49
2-3- بخش سوم: پیشینه تحقیقات داخلی و خارجی.. 50
3-3-حجم نمونه و روش نمونه گیری.. 54
3-6 -روایی وپایائی پرسشنامه. 55
3-8 - روش تجزیه وتحلیل داده ها56
4-2 تحلیل ویژگی های جمعیت شناختی پاسخدهندگان. 58
4-4 آزمون نرمال بودن متغیرها62
4-5 بررسی فرضیه های تحقیق.. 62
4-6- آزمون رتبه بندی فریدمن.. 72
5-3- آزمون نرمال بودن متغیرها75
5-4- بررسی فرضیههای تحقیق.. 75
5-6- پیشنهادات برای تحقیقات آتی.. 76
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول 4-1: توزیع افراد بر حسب جنس... 58
جدول 4-2: توزیع افراد بر حسب وضعیت تاهل.. 59
جدول 4-3: توزیع افراد بر حسب سوابق کاری.. 59
جدول 4-4: توزیع افراد بر مبنای سطح تحصیلات.. 60
جدول 4-5: شاخصههای توصیفی مربوط به میزان استفاه از فناوری اطلاعات.. 61
جدول 4-6: آزمون تعیین نرمال بودن متغیرهای اصلی تحقیق.. 62
جدول 4-7: نتایج آزمون tتک نمونهای برای رهبری مدیریت عالی.. 63
جدول 4-17: نتایج آزمون tتک نمونهای برای روابط با مشتری.. 66
جدول 4-27: نتایج آزمون tتک نمونهای برای روابط با عرضهکننده69
فهرست نمودارها
عنوان صفحه
نمودار 4-1: چگونگی توزیع افراد بر حسب جنس... 58
نمودار 4-2: چگونگی توزیع افراد بر حسب وضعیت تاهل.. 59
نمودار 4-3: چگونگی توزیع افراد بر حسب سوابق کاری.. 60
نمودار 4-4: چگونگی توزیع افراد بر حسب سطح تحصیلات.. 60
هدف این تحقیق بررسی میزان استفاده از فناوری اطلاعات در پیشتیبانی از مدیریت کیفیت جامع TQM[1] می باشد. در این پژوهش، از روش توصیفی-همبستگی استفاده کردهایم. جامعه آماری این پژوهش کلیه کارکنان و كارمندان اداره امور مالياتي استان ایلام که بصورت رسمی یا قراردادی مشغول به کارهستند. حجم نمونه این تحقیق با استفاده از جدول مورگان 66 نفر، محاسبه شد که با روش نمونهگیری تصادفی ساده و با مراجعه مستقیم به پاسخگویان، پرسشنامه ها توزیع و تکمیل گردید.
در این پژوهش برای برآورد پایائی پرسشنامه از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شد. ضریب آلفای بدست آمده در این مطالعه برای متغیر استفاده از فناوری اطلاعات در حمایت از مدیریت کیفیت جامع 785/0 میباشد. همچنین برای 3 خرده مقیاس (عامل) رهبری مدیریت عالی، روابط با مشتری و روابط با عرضهکننده به ترتیب 671/0، 724/0 و 577/0 بدست آمده است.
از هر دو نوع آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده کردهایم. از آمار توصیفی برای نمایش اطلاعات جمعیت شناختی و از آمار استنباطی جهت تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرضیات پژوهش بهره گرفته ایم.
کلید واژهها: مدیریت کیفیت جامع، فناوری اطلاعات، مدیریت منابع انسانی، آموزش کارکنان، مشارکت کارکنان، میزان تحصیلات کارکنان.
فناوري اطلاعات و مديريت کيفيت جامع، تأثير مهمي بر عملکرد شرکتها دارند و هر يک بهصورت گسترده مورد مطالعه قرار گرفته اند. با وجود اين، مطالعات اندکي درباره ارتباط بين اين دو و به ويژه تأثيري که فناوري اطلاعات بر روي مديريت کيفيت جامع خواهد داشت، انجام شده است
اهمیت فن اوری اطلاعات و اثرات آن برای شرکت ها به طرز چشمگیری افزایش یافته و رشد و توسعه آن احساس می شود. غالباً بیان می شود که فناوری اطلاعات مهمترین عامل افزایش بهره وری و کاهش هزینه ها است. اما مطالعات دیگر عکس این مطلب را نیز نشان داده است. پژوهشگران دریافته اند که سرمایه گذاری بر روی فناوری اطلاعات تأثیر مثبتی بر روی تولید ناخالص داخلی[2] در کشورهای توسعه یافته دارد، حال آنکه در کشورهای در حال توسعه چنین نیست.
به منظور بهبود کیفیت، کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری، ابزارهای مختلفی توسط شرکتها بهکار گرفته می شود که به عنوان مثال می توان به مدیریت کیفیت جامع، نگهداری و تعمیرات بهره ور فراگیر[3]، مهندسی مجدد فرایندهای سازمان[4]، برنامه ریزی منابع ساخت[5]، تولید بهنگام[6] و غیره اشاره کرد. «وستون» همه این ابزارها را متکی به فناوری اطلاعات می داند. بهطور کلی، ابزارهای ذکر شده کمک می کنند که اطلاعات بهصورتی دقیقتر و سریعتر بهدست آمده و ارتباطات بهبود یابد. مسلم است فناوری اطلاعات همة بخشها و عملکردهای شرکت را تحت تأثیر قرار می دهد؛ بنابراین، می توان گفت فن اوری اطلاعات، مدیریت کیفیت جامع را نیز تحت تأثیر خود قرار خواهد داد.
[1]Total Quality Management
[2]Gross Domestic Product (GDP)
[3]Total Productive Maintenance(TPM)
[4] Business process re-engineering(BPR)
[5] Material Requirement Planning(MRP)
[6]Just In Time(JIT)
مبلغ قابل پرداخت 26,820 تومان