محل لوگو

پروژه بررسی موتورهای دیزلی (گازوئیلی) و موتورهای بنزینی 33 صفحه


موضوع:

بررسی موتورهای دیزلی و موتورهای بنزینی

استاد:

گردآورنده:

سال تحصیلی 97-96

 

فهرست مطالب

عنوانصفحه

چکیده. 1

مقدمه. 2

ریشه لغوی.. 2

تاریخچه. 3

سیر تحولی و رشد. 3

ساختمان موتور. 4

طرز کار موتور. 5

انواع موتور. 6

کاربردها6

نقش موتورها در زندگی روزمره. 7

موتور دیزل. 7

ریشه لغوی.. 8

دید کلی.. 8

تاریخچه. 9

تقسیمات... 10

طرزکار. 12

سیکل موتورهای دیزل دوزمانه. 13

تزریق سوخت در موتور دیزل:14

سوخت دیزل:16

کاربرد موتور دیزل. 17

کاربرد موتور دیزل در آسمان. 18

کاربرد موتور دیزل بر روی آب... 18

کاربرد موتور دیزل در صنایع و معادن. 18

کاربرد موتور دیزل در بیمارستان. 19

کاربرد موتور دیزل در فناوری اطلاعات... 19

موتور بنزینی.. 20

دید کلی.. 20

تاریخچه. 20

ساختمان موتور چهارزمانه. 24

سیکل موتورهای بنزینی دوزمانه. 25

تفاوت یک موتور دیزلی با یک موتور بنزینی.. 27

نتیجه گیری.. 28

منابع. 29

 

 

 


چکیده

امروزه طراحان صنایع حمل و نقل مانند کشتی، هواپیما، خودرو، قطار و ...... موتورها را بر اساس نوع سوختهای مصرفی (از جمله گازوئیل، بنزین، هیبرید، انرژی اتمی، برق، گاز طبیعی و ....) طراحی می نمایند. با توجه به این تنوع سوختی، سوخت دیزل از پرکاربردترین سوختها در صنایع دریایی به حساب می آید و حتی در طراحی های جدید کمتر شاهد جایگزینی برای سوخت دیزل می باشیم و سعی طراحان بر ارتقاء سیستم دیزل است تا جایگزینی آن . این در حالیست که متعاقب بحرانهای انرژی و زیست محیطی کشورهای پیشرفته دنیا قوانین سخت گیرانه در ارتباط با مصرف سوخت و کاهش آلودگیهای زیست محیطی وضع نموده اند. در این مقاله به مقایسه ای بین موتورهای بنزینی و دیزلی به عنوان پرکاربردترین موتورهای جهان در صنعت حمل و نقل و همچنین به دلایلی کاربرد وسیع موتورهای دیزل و سوخت دیزل در صنایع دریایی پرداخته می شود.

 

 

 

مقدمه

موتور یکی از ارکان اصلی خودرو می‌باشد، که وظیفه اصلی حرکت آن بوسیله موتور با انجام یک سری اعمال خاص امکان پذیر می‌شود. بر این اساس تلاشهای زیادی در زمینه طراحی و ساخت انواع موتور صورت گرفته است که در حال حاضر نیز بیشتر سرمایه گذاریهای کارخانه‌های خودرو سازی در این زمینه انجام می‌شود. تمام موتورهایی که در زندگی بشر مورد استفاده قرار می‌گیرند انرژی جنبشی را به شکل یک حرکت دورانی (چرخشی) در اختیار مصرف کننده قرار می‌دهند. موتورها این انرژی را از طریق تبدیل انرژی‌های پتانسیل و یا انرژیهای دیگر بوجود می‌آورند که می‌توان بر حسب منبع انرژی اولیه ، موتورها را تقسیم بندی کرد که در ادامه به آنها اشاره خواهد شد.

بطور کلی می‌توان گفت که در پیرامون ما هر وسیله‌ای که کاری انجام می‌دهد دارای یک موتور است که حرکت قطعات آن و نیروی مورد نیاز آن وسیله را تأمین می‌کند. مثلا لوازم خانگی مثل یخچال ، ضبط صوت ، پنکه‌های تصویه و ... همگی دارای یک موتور الکتریکی می‌باشند و یا اتومبیلهایی که در خیابانها رفت و آمد می‌کنند هر کدام یک موتور جهت تأمین انرژی جنبشی خود دارند.

ریشه لغوی

موتور یک کلمه انگلیسی است و معنای آن جنباننده یا محرک می‌باشد. لیکن در حال حاضر از کلمه موتور به عنوان وسیله تولید انرژی جنبشی استفاده می‌شود.

 

 

 

تاریخچه

ایده ساخت موتور به زمانهای دور باز می‌گردد، چنانکه قبل از سالهای 1700 میلادی تلاشهایی جهت مسافت موتورها به شکل امروزی انجام پذیرفته بود (هر چند که موتورهای ساده آبی که انرژی جنبشی آب را به حرکت چرخشی تبدیل می‌کردند از زمانهای بسیار دورتر ساخته شده و مورد استفاده قرار می‌گرفتند). لیکن اولین تجربه موفقیت آمیز در این زمینه ، در سال 1769 اتفاق افتاد. در این سال جیمز وات توانست یک موتور بخار اختراع کند که قابلیت استفاده از انرژی محبوس در سوختهای مختلف نظیر چوب و ذغال سنگ را داشت.

 

سیر تحولی و رشد

مخترعین زیادی سعی کردند که اصول فوق را در موتورها تحقق بخشند. ولی «ان.ای.اتو» مخترع آلمانی اولین کسی بود که موفق گردید. او در سال 1876 موتور خود را به ثبت رساند و دو سال بعد نمونه‌ای را که کار می‌کرد به معرض نمایش گذاشت. موتور مزبور همان چرخ چهارزمانه یعنی ، تکثیر ، تراکم ، توان و تخلیه را به کار می‌بست. دانشمندان هم عصر اتو عقیده داشتند که وجود تنها یک مرحله توان در دو دور چرخش زمان بزرگی است (یک موتور چهارزمانه در هر دو دور چرخش تنها یک بار سوخت را می سوزاند به اصطلاح دارای یکبار انفجار یا توان است).

بنابراین نظر خود را به موتور دو زمانه (که در هر دو چرخش یک انفجار دارد) معطوف کردند. این تلاشها تا آنجا ادامه یافت که در سال 1891 «جوزف دی» با کمک گرفتن از محفظه میل لنگ به عنوان یک سیلندر پمپ کننده هوا توانست ساخت موتورهای روزانه را ساده کند. در موتور دی ، مجاری ورودی هوا و خروجی دود در بدنه سیلندر قرار داشت (همان سیستم موتورهای دو زمانه امروزی). در سال 1892 دکتر «رادولف دیزل» یک مهندس آلمانی ، موتوری را به ثبت رساند که در آن سوخت در نتیجه گرمای تولید شده در اثر فشار زیاد ، مشتعل می شد. دیزل در اصل موتور خود را برای کار کردن با پودر ذغال سنگ طراحی کرده بود. اما به سرعت به سوخت‌های مایع روی آورد.

فعالیت‌های انجام شده توسط دانشمندان در طراحی و ساخت موتور و پیشرفت‌های حاصله را می‌توان مختصرا این‌گونه بیان کرد.

ساخت موتورهای بنزینی – انژکتوری در سال 1936

ساخت موتورهای توربینی اتومبیل در سال 1950

ساخت موتور پیستون گردان وانکل در سال 1957


مبلغ قابل پرداخت 8,820 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۷               تعداد بازدید : 189

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما