محل لوگو

روش های ازدیاد برداشت نفت خام 20 صفحه


موضوع:

روش های ازدیاد برداشت نفت خام

استاد:

گردآورنده:

سال تحصیلی 97-96

 

فهرست مطالب

عنوان صفحه

چکیده. 1

1- مقدمه. 2

2- تاریخچه نفت... 3

3- تعریف ازدیاد برداشت نفت... 3

4- عملیات برداشت نفت... 4

5- انواع ازدیاد برداشت نفت خام. 8

5-1- تزریق گاز. 8

5-2- تزریق آب... 9

5-2-1- سیلابزنی معمولی:10

5-2-2- تزریق آب با شوری کم.. 10

5-2-3- تزریق آب هوشمند:10

5-2-4- روش آب کربناته. 10

5-3- روشهای شیمیایی.. 11

5-3-1- تزریق پلیمر. 11

5-3-2- تزریق مواد قلیایی.. 11

5-3-3- تزرین مواد کاهنده کشش سطحی.. 12

5-4- روش های میکروبی.. 12

5-4-1- رانش میکروبی.. 13

5-4-2- بازیافت میکروبی دوره ای.. 13

5-4-2-1- شکافت هیدرولیکی.. 14

5-5- روشهای حرارتی.. 14

6- نتیجه گیری.. 16

منابع:17

 

 


چکیده

ازدیاد برداشت نفت (انگلیسی: Enhanced oil recovery) به مجموعه تکنیک‌ها و فرایندهایی اطلاق می‌گردد، که طی آن سعی می‌شود با استفاده از انرژی یا مواد خارج از میدان نفتی، میزان نفت خامی را که استخراج آنها با روش‌های معمولی امکان‌پذیر یا تولید آن اقتصادی و مقرون به صرفه نیست، استخراج و مورد بهره‌برداری قرار دهند.

روش های تولید نفت از میادین نفتی عمدتا به سه دسته تولید اولیه (Primary recovery)، تولید ثانویه (Secondary recovery) و ازدیاد برداشت (Tertiary recovery or EOR) تقسیم بندی می شوند. روش های ازدیاد برداشت نیز خود به پنج دسته کلی (تزریق گاز، تزریق آب، روش های حرارتی، روش های شیمایی، استفاده از روش میکروبی) هر کدام از روش های یاد شده ازدیاد برداشت نفت، برای برخی میادین با خصوصیات خاص مناسب می باشد. افزون بر این برخی روش های ازدیاد برداشت همراه با مسایل زیست محیطی نیز هستند. به عنوان مثال در روش تزریق بخار به مخازن نفتی، مشکلاتی همچون آلودگی های حاصله از تولید بخار در سطح و نیز دفع میعانات آبی همراه نفت در چاه تولیدی وجود دارد.

 

 

1- مقدمه

به درستی مشخص نیست که بشر چه زمانی اولین بار نفت را مورد استفاده قرار داده است. اما مشخص شده است که انسانهای ما قبل تاریخ آتشهای مقدسی را که از تراوشات گاز طبیعی از طریق روزنه ها و شکستگیها به سطح زمین می رسیدند، پرستش می کرده اند. همچنین مشخص شده است که حدود 6000هزار سال قبل از میلاد، از آسفالت برای آب بندی کردن قایق ها و گرم نمودن منازل استفاده می شده است. در ضمن مصریان قدیم در حدود 3000 سال قبل از میلاد از آسفالت برای مومیایی کردن استفاده می نموده اند. از اینرو به نظر می رسد که استفاده از نفت، به ابتدای تمدن بشری می رسد. جایگزینی نفت به جای ذغال سنگ به عنوان سوخت ماشینهای انقلاب صنعتی، سبب یک جهش بزرگ در صنعت نفت در اواخر قرن 19 شد. در جوامع امروزی نفت به معنای قدرت است. نفت توان مکانیکی جهت حرکت ماشینها و کارخانجات و همچنین قدرت سیاسی را فراهم می آورد.

 


 

2- تاریخچه نفت

نظریه های مختلفی در طی سالهای متمادی در مورد منشاء نفت ارائه شده است. این نظریات نفت را دارای منشاء حیوانی، گیاهی، معدنی و حتی دارای منشاء شهاب سنگی می دانند. امروزه اغلب دانشمندان منشاء نفت و گاز را، تجمع و رسوب دهی بقایای جانوری و گیاهی در اعماق دریاهای قدیمی در میلونها سال قبل می دانند. این نظریه بیان می دارد منشاء نفت از بقایای موجودات ریز بیشماری که در دریاها و یا جاهایی که توسط گل و لجن رودخانه ها و نهرهای ماقبل تاریخ مدفون شده اند بوجود آمده است. اجساد این موجودات ریز توسط فعالیتهای باکتریایی همراه با افزایش فشار و دمای ناشی از افزایش عمق و وزن لایه، به نفت و گاز تبدیل شده است.

 

3- تعریف ازدیاد برداشت نفت

عمر بیشتر مخازن نفتی دنیا به نیمه دوم خود رسیده است، به همین دلیل میزان برداشت نفت از آنها به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته، به همین دلیل شرکتهای نفتی از روشهای ازدیاد برداشت با استفاده از فناوریهای نوین برای بهره‌وری بیشتر در برداشت از ذخایر نفتی استفاده می‌کنند

ازدیاد برداشت نفت به مجموعه تکنیک‌ها و فرایندهایی اطلاق می‌گردد، که طی آن سعی می‌شود با استفاده از انرژی یا مواد خارج از میدان نفتی، میزان نفت خامی را که استخراج آنها با روش‌های معمولی امکان‌پذیر یا تولید آن اقتصادی و مقرون به صرفه نیست، استخراج و مورد بهره‌برداری قرار دهند.

روش‏های متداول ازدیاد برداشت نفت به منظور افزایش رانش وزنی مواد هیدروکربوری و در نتیجه انتقال ایگونه مواد از ماتریکس به شکاف،جهت بالا بردن بهره‏وری و ازدیاد برداشت از مخازن انجام می‏گیرد.

از دیدگاه تاریخی، برداشت نفت از مخازن به سه مرحله تقسیم‌ می‌شود. مرحله آغازین تولید با استفاده از انرژی طبیعی موجود در مخزن که منبع اصلی انرژی برای جابجایی نفت به سمت چاه تولیدی است، انجام می‌شود. منبع این انرژی طبیعی رانش کلاهک گازی (Gas Cap Drive) ، رانش آبده (Aquifer Drive) ، رانش گاز محلول (Solution Gas Drive) ، انبساط سنگ و سیال (Rock and Fluid Expansio) ، و ریزش ثقلی (Gravity Segregation) است. در این مرحله تنها در حدود ۳۰-۵ درصد نفت اولیه موجود در مخزن(Original Oil in Place (OOIP برداشت می‌شود.

 


مبلغ قابل پرداخت 8,820 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۷               تعداد بازدید : 184

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما