محل لوگو

کارتحقیقی تعلیق اجرای مجازات 21 صفحه


موضوع:

تعلیق اجـرای مجازات

استاد:

گردآورنده:

سال تحصیلی 97-96

فهرست مطالب

عنوان صفحه

چکیده. 1

1- مقدمه. 2

2- مفهوم لغوی تعلیق.. 3

2-1- تعلیق و تنجیز در قانون مدنی.. 3

3- سابقه تاریخی تعلیق جزایی ایران. 4

3-1- تعلیق اجرای مجازات در «قانون مجازات اسلامی»4

4- تعلیق مجازات... 4

5- انواع تعلیق اجرای مجازات... 5

5-1- تعلیق ساده. 5

5-2- تعلیق مراقبتی.. 5

6- شرایط تعلیق اجرای مجازات... 5

6-1- شرایط ماهوی.. 5

6-1-1- محکومیت تعزیری و یا بازدارنده. 5

6-1-2- فقدان محکومیت قطعی به برخی از مجازاتها6

6-1-3- استحقاق محکوم. 7

6-2- شرایط شکلی.. 7

6-2-1- مقارن بودن صدور حکم محکومیت با قرار تعلیق اجرای مجازات... 7

6-2-2- اعلام ضمانت اجرای تخلف از مقررات تعلیق.. 8

6-2-3- تعیین مدت معین.. 8

7- قلمرو تعلیق اجرای مجازات... 9

7-1- قلمرو تعلیق در مجازاتهای اصلی.. 9

7-1-1- محکومیت به حبس.... 9

7-1-2- محکومیت به شلاق.. 9

7-1-3- محکومیت به جزای نقدی.. 10

7-2- قلمرو تعلیق در مجازاتهای تکمیلی و تبعی و تتمیمی.. 10

7-3- جرائم ممنوع التعلیق.. 11

8- آثار تعلیق مراقبتی مجازات... 12

8-1- تعلیق اجرای مجازات... 12

8-1-1- تاثیر تعلیق در مورد محکومیت به حبس.... 12

8-1-2- تاثیر تعلیق در مورد محکومیت به جزای نقدی و شلاق.. 12

8-1-3- تعلیق و خسارت مدعی خصوصی.. 12

8-1-4- چه اقداماتی جهت مشخص شدن تعلیق محکومیت باید صورت گیرد؟. 13

8-2- تحمیل تکالیف خاص به محکوم علیه. 14

8-3- خاتمه تعلیق.. 14

8-3-1- انقضای مدت تعلیق.. 15

8-3-2- فسخ تعلیق.. 15

8-3-3- شرایط فسخ تعلیق.. 15

9- نتیجه گیری.. 16

فهرست منابع. 17


چکیده

یکی از مهم ترین اهداف مجازات که مورد نظر و قبول علمای متأخر حقوق قرار گرفته، اصلاح و تهذیب مجرم از اعمال مجازات است و به تعبیری دیگر بازگرداندن مجرم به اجتماع و اجتماعی ساختن اوست و معتقدند که در پاره ای از موارد و راجع به عده ای از بزهکاران شایسته است که اجرای مجازات تحت شرایطی معلق گردد.

به طور کلی وارد شدن نظام تعلیق مجازات در قوانین جزیی را باید نتیجه تاثیر مطالعات جرم شناسی دانست. امروزه اکثر حقوقدانان معتقدند که هدف از اجرای مجازات، صیانت جامعه در قبال ارتکاب مجدد جرم از طرف مجرم و اصلاح او و به تعبیری دیگر دوباره اجتماعی ساختن مجرم است و اکثراً به این نتیجه رسیده اند که گرچه سلب آزادی مجرم به عنوان یک مجازات ضروری است، ولی برای اصلاح و تربیت او کافی نیست.

با عناین به این مسائل است که اهل فن را بر آن داشته تا درصدد ایجاد چنین تاسیس حقوقی تحت عنوان «تعلیق مجازات» باشند. تعلیق مجازات بر دو قسم است:

تعلیق ساده که در آن مجرم در مدت معینی و بدون هیچ قید و شرطی از تحمل مجازات معاف می گردد و اگر این دوره را بدون ارتکاب جرم هیچ قید و شرطی از تحمل مجازات معاف می گردد و اگر این دوره را بدون ارتکاب جرم جدید به پایان برساند به طور قطع از اجرای مجازات معاف وگرنه حکم صادره درباره او به موقع اجرا گذارده خواهد شد.

تعلیق مراقبتی مجازات و آن تعلیقی است که محکوم بدون قید و شرط از اجرای مجازات معلق شده معاف نشده، بلکه در دوران تعلیق از الزامات و قیودی برخوردار و در ضمن کمکهای مورد نظر را رعایت کرده باشد، از تحمل مجازات معاف و درغیر این صورت مجازات به مورد اجرا گذارده می شود.

 

واژه های کلیدی: جرم، تعلیق مجازات، محکومیت، جرائم ممنوع التعلیق

 

 


 

1- مقدمه

در شرایط فعلی حقوق جزا لازم اعمال مجازات به مجرمین وجود مسئولیت کیفری باشد. بدیهی است اگر فردی فاقد مسئولیت کیفری باشد به هیچ وجه نمی توان نسبت به او مجازاتی را اعمال نمود. ارتکاب جرم و تحمیل مجازات مستلزم تحقق ارکان سه گانه جرم می باشد. بر اساس اصل قانونی بودن حقوق جزا که از اصول مقبول در نظامهای حقوقی است. اعمال و رفتار افراد هر اندازه زننده و غیر اخلاقی و مضر به حال فرد یا اجتماع باشد تا زمانی که قانونگذاری این اعمال را جرم نشناخته و برای آن قانونا مجازاتی تعیین نکرده باشد عمل جرم نبوده و مرتکب از دید حقوق جزای اسلامی مسئول عمل خود شناخته نخواهد شد. بدین دلیل است که مقنن در ماده 2 قانون مجازات اسلامی جرم را چنین تعریف نموده است (هر فعل یا ترک فعلی که در قانون برای آن مجازات تعیین شده باشد جرم محسوب می شود) اما مساله مهم تر مسئولیت ناشی از جرم است و پس از تحقق آن مرتکب باید دارای شرایط و خصوصیاتی باشد تا بتوان وی را مسئول شناخت و عمل مجرمانه را به او نسبت داد بنابراین زمانی می توان مرتکب را مسئول عمل مجرمانه قلمداد نمود که میان فعل مجرمانه و مجرم یک رابطه علت و معلولی وجود داشته باشد.

 

 

 

 

2- مفهوم لغوی تعلیق

در فقه پر بار اسلام، تحقق عقد و قرارداد صحیح، شرایط و مقررات ویژه ای را می‌طلبد که بر دو قسم است:

الف. شرایط عمومی؛ ب. شرایط خصوصی.

فقها و حقوق دانان اسلامی، تعلیق را موجب بطلان عقد می‌دانند، زیرا تنجیز از شرایط عمومی عقد و ایقاع است.

2-1- تعلیق و تنجیز در قانون مدنی

قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران، به پیروی از نظریات ارزش مند فقهای بزرگ اسلام ، عقد معلّق و منجّز را چنین تعریف کرده است:

عقد منجّز آن است که تأثیر آن برحسب انشا، موقوف به امر دیگری نباشد و الاّ معلّق خواهد بود (ماده ۱۸۹ ق. م)[1]

براساس تعریف بالا، هرگاه دو طرف عقد، اثر برخاسته از آن را بی هیچ قیدی که در آن اخلال ایجاد کند، به وجود آورند، آن را عقد منجّز گویند و در صورتی که اثر آن به وقوع شرط دیگری وابسته باشد، عقد معلّق است. [2]

از ظاهر تعریف قانون مدنی، فهمیده می‌شود که از نظر نویسندگان آن، در عقد معلّق، منشأ و اثر عقد، به تحقق امر دیگری وابسته است و گرنه خود عقد، در عقد معلّق به امر دیگری وابسته نیست و از این جهت، مانند عقد منجّز است. بدین جهت، برخی از حقوق دانان، اصطلاح عقد معلّق را مسامحه دانسته اند، زیرا آن چه در عقد معلّق، به وقوع شرط منوط شده، اثر عقد (تعهد) است، نه خود عقد. [3]

به نظر نگارنده، سخن فوق ناپذیرفتنی می‌نماید، زیرا عقد به اعتبارات مختلف تقسیم می‌شود که از جمله آن، تقسیم عقد به معلّق و منجّز، به اعتبار اناطه و وابستگی آن بر شرط یا وصف است، چنانکه عقد را به اعتبار التزام و تعهد دو طرف، به عقد لازم و جایز تقسیم کرده اند. برای همین، در تقسیم بالا، مسامحه ای صورت نگرفته است. به هر حال، حقوق دانان در تعریف تعلیق و تنجیز در قانون مدنی، مطلب تازه ای را غیر از سخن فقها، بیان نکرده اند.

 

[1] - مجموعه قوانین حقوق مدنی.

[2] - حقوق مدنی (قواعد عمومی) دکتر کاتوزیان، ج ۱، ص ۵۱.

[3] - حقوق مدنی (قواعد عمومی) دکتر کاتوزیان، ج ۱، ص ۵۱.


مبلغ قابل پرداخت 10,080 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۷               تعداد بازدید : 265

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما